TIP: Hoog scoren in Google dankzij goede productomschrijvingen

Het is slecht voor je business als je in een webshop gebruik maakt van standaard productomschrijvingen van een leverancier. Veel ondernemers beseffen dit niet. Het klopt dat het een makkelijke manier is om je webshop snel te vullen met correcte productteksten. Het scheelt inderdaad veel schrijfwerk. Toch is het onverstandig. Je veroorzaakt hiermee drie grote problemen.

Probleem 1: je onderscheidt je niet van andere aanbieders

Je bent niet de enige die standaard productomschrijvingen van de leverancier gebruikt. Hierdoor wordt je eenheidsworst. Je onderscheidt je niet langer van andere aanbieders, terwijl dit wel belangrijk is in een sterk concurrerende markt. Waarom zou een klant ervoor kiezen het product bij jou te bestellen als hij het verschil tussen jou en de concurrent niet kan zien? Zelf weet je waarom klanten beter bij jou kunnen bestellen, maar voor websitebezoekers ziet het er allemaal hetzelfde uit.

Probleem 2: je scoort slecht in Google

Google houdt niet van duplicate content. Met duplicate content wordt bedoeld: exact dezelfde teksten op verschillende websites. Hier reageert Google op door beide sites minder hoog te laten scoren in de zoekresultaten. Dit kan je dus ook overkomen als je de productomschrijvingen van een leverancier gebruikt. Doordat je niet de enige bent met deze producttekst, komt exact dezelfde tekst bij verschillende webshops voor. Dit wordt bestraft met een lagere positie in de Google ranking. En een lage positie in Google betekent dat minder potentiële klanten je website vinden. Met unieke, zelf geschreven teksten scoor je wél goed in de zoekmachineresultaten. Google ziet jouw webshop als uniek, waardoor hij hem laat stijgen in de ranking.

Probleem 3: producteigenschappen brengen bezoekers niet in de stemming om te bestellen

De standaard productomschrijvingen van de leverancier zijn vaak kille opsommingen van producteigenschappen. Deze informatie is zeker nodig, maar daarnaast is aanvullende tekst noodzakelijk. Voeg informatie toe die klanten graag willen horen. Wat is de toegevoegde waarde van dit product? Waarom moet ik dit product kopen? In de productomschrijving moet je de lezer warm maken voor een aankoop. Je moet ervoor zorgen dat ze in hun hoofd zien dat ze het product thuis hebben en gebruiken. Daarmee optimaliseer je de overtuigingskracht van de producttekst, waarmee je de kans op verkoop groter maakt.

DO: schrijf unieke, verleidelijke productomschrijvingen

De meest waardevolle informatie in een webshop is de productomschrijving. Deze tekst moet duidelijk, uniek en overtuigend zijn. Een standaard productomschrijving van de leverancier voldoet dus niet. Schrijf de productomschrijving daarom vanuit het perspectief van de klant. Een goede omschrijving zorgt ervoor dat de lezer wordt verleid en geactiveerd om het product te kopen. Dit is niet alleen goed voor de verkoop, maar ook voor je positie in Google. Hierdoor trek je meer bezoekers naar je webshop, waardoor je uiteindelijk meer verkoopt.

Doe je eigen business een plezier door goede productomschrijvingen toe te voegen aan alle producten in je webshop. Je zal versteld staan hoeveel extra bezoekers je trekt vanuit Google en hoeveel extra verkopen dit oplevert.

Technorati delicious nu jij Ekudos

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/shopmannl/domains/shopman.nl/public_html/nieuws/wp-content/themes/shopman/single.php on line 41

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2014 Shopman